1. Vanngebyr økes med 5,0 % og avløpsgebyr opprettholdes på samme nivå som 2015.
2. Satser for renovasjonsgebyr økes med 1,5 %.
3. Billettpriser i svømmehallene økes med om lag 14 %.
4. Feieravgiften holdes uendret i 2016.
5. Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember.
6. Egenbetalingssats for barns opphold i barnehager 2016 per måned for en 100 % økes til kr 2 655.
Betalingssats for skolefritidsordningen økes med 2,7 % fra høsten 2016. Dette gir en økning på kr 75 per måned for 100 % plass og kr 45 per måned for 60 % plass fra 1.8.2016.
Betalingssatsene for Fiks Ferigge Ferie (FFF) økes med kommunal deflator på 2,7 %.
Egenandel døgnpris K46 2.etg økes med 2,7 % til kr 277.
7. Elevkontingent for Stavanger Kulturskole økes med i gjennomsnitt 1,5 % per semester med virkning fra 1.1.2016.
8. Langtidsopphold på institusjon omfattes av Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester: 75 % av inntekt mellom kr 7 800 og folketrygdens grunnbeløp, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 7 800 er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2016.
Maksimalsatsen foreslås økt til kr 64 666 fra 1.1.2016 med forbehold om endring i bystyresak, tertialrapporten, som behandles i juni 2016.
Timepris for praktisk bistand i hjemmet foreslås økes med 2,7 % til kr 430.
Betaling for trygghetsavdeling foreslås økes med 5 %, avrundet til nærmeste 5 kroner.
Egenandel ved Lagård dag- og nattlosji økes med 2,7 % til kr 277 per døgn.
Abonnementsavgift for trygghetsalarm økes med 3 %. Betaling for måltider til dagsenterbrukere økes med 5 % sammenlignet med 2015. Prisene er da kr 48 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og kr 85 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Forskriftsregulerte egenbetalinger innen levekår justeres i tråd med forslag til statsbudsjett for 2016
9. Det foretas ingen endring av gebyret for startlån.
10. Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter Matrikkelloven økes med 2 %.
11. Gebyrregulativ for byggesaksbehandling økes med 3 %.
12. Gebyrregulativ for behandling av private reguleringsplaner, samt søknader om deling økes med 2 %.
13. Festeavgift for urne- og kistegraver økes med kr 10.
14. Eiendomsskattetakstene økes med 10 % for alle skatteobjekt (kontorjustering iht. eiendomsskattelovens § 8A-4)
Gebyrene for vann økes med 5 %. For avløp holdes gebyrene uendret. Dekningsgraden er for vannverket 95,5 % og for avløpsverket er den 102,1 %
Manglende dekningsgrad blir dekket inn av opparbeidede fond fra tidligere år.
Gebyrene baseres på at inntektene for henholdsvis vann- og avløpsverket ikke skal overskride gebyrgrunnlaget.
Gebyrgrunnlaget består av utgifter til:
Selvkostberegningene gjøres etter reglene i kommunaldepartementets rundskriv om selvkostberegninger i kommunene. For størstedelene av VA-anleggene legges det til grunn en avskrivningstid på 40 år. Avskrivningen er lineær.
Rentene på restkapitalen er den samme som 5-årig swap rente + 0,5 %. For inntektsåret 2016 er denne renten 1,75 % (1,26 % + 0,5 %)
Gebyrgrunnlaget fremgår av budsjettet:
Vannverket
Avløpsverket
Funksjon 345 og 353 vises med følgende oppdeling: Lønn for VA- verkets egen administrasjon, drift og vedlikehold samt overføringer til administrasjonen og kapitalkostnader.
Beregning av gebyrgrunnlag 2016 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|
Vannverket | ||||
Fastledd, IVAR | 18 284 | 22 671 | 26 828 | 28 276 |
Mengdevariabelt ledd, IVAR | 26 390 | 31 328 | 36 225 | 36 808 |
Bemanningsøkning iht Hovedplan | 1 050 | 1 400 | 1 750 | 2 100 |
Driftsutgifter/generell prisstigning | 35 010 | 35 104 | 35 871 | 36 657 |
Avsivninger | 19 183 | 20 454 | 21 748 | 23 000 |
Renter restkapital | 9 295 | 10 108 | 10 988 | 11 862 |
Gebyrgrunnlag | 109 212 | 121 065 | 133 410 | 138 703 |
Foreslåtte inntekter | −104 297 | −119 196 | −133 102 | −138 565 |
Dekningsgrad | 95,5 % | 98,5 % | 99,8 % | 99,9 % |
Avløpsverket | ||||
Avløpsrensing IVAR | 92 783 | 95 417 | 99 509 | 104 437 |
Bemanningsøkning iht Hovedplan | 1 050 | 1 400 | 1 750 | 2 100 |
Driftsutgifter/generell prisstigning | 39 928 | 40 762 | 41 647 | 42 550 |
Avskrivninger | 38 378 | 39 143 | 39 946 | 40 717 |
Renter restkapital | 17 635 | 18 142 | 18 680 | 19 220 |
Gebyrgrunnlag | 189 774 | 194 864 | 201 532 | 209 024 |
Foreslåtte inntekter | −193 841 | −193 841 | −193 841 | −206 441 |
Dekningsgrad | 102,1 % | 99,5 % | 96,2 % | 98,8 % |
Prisen for vann 2016 økes med 5 %. Prisen for avløp er uendret. Alle priser er eksklusiv MVA.
Vann
a) Ubebygde eiendommer:
Gebyret for disse er satt til kr 0 per år
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 4,36 per m2 brutto gulvareal pr år
c) Det mengdevariable leddet:
Prisen er kr 3,36 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2
Avløp
a) Ubebygde eiendommer:
Gebyret for disse er satt til kr 0 per år
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 8,24 per m2 brutto gulvareal per år.
c) Det mengdevariable leddet:
Prisen er kr 6,61 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2.
Alle abonnenter med vannmåler skal betale en årlig leie. Prisen for leie:
Vannmålerleie | Pris (kr) | Horisontal | Vertikal |
---|---|---|---|
20 mm (3/4”) | 171 | 190 mm | 105 mm |
25 mm (1”) | 206 | 260 mm | 150 mm |
40 mm (1 1/2”) | 272 | 300 mm | 200 mm |
50 mm (2”) | 453 | 200 mm | 200 mm |
50 mm Woltmannmåler | 1 014 | 270 mm | |
80 mm | 1 274 | 300 mm | |
100 mm | 1 507 | 360 mm | |
150 mm | 1 691 | 500 mm | |
200 mm | 2 539 | 350 mm | 350 mm |
Vann
Gebyret for tilknytning er kr 2 539 + kr 2,36 pr m2 brutto gulvareal.
Avløp
Gruppe I: kr 41,12 pr m2 brutto gulvareal.
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, allerede har betalt full refusjon for opparbeidelse av hele feltet, vei, vann, avløp samt ledninger til feltet.
Gruppe II: kr 101,50 pr m2 brutto gulvareal.
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, bare delvis har betalt og/eller dekket noen av kostnadene til forsterkning av eksisterende offentlig ledningsnett.
Gruppe III: kr 200,80 pr m2 brutto gulvareal.
For oppmøte betales kr 250.
Slamgebyrene er faste beløp, per abonnement, uavhengig av mengde/volum:
Finansiering av husholdningsrenovasjon underligger det såkalte selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Renovasjonsgebyret for 2016 økes fra 2015 nivå med 1,5 %.
Fra 2014 til 2015 var renovasjonsgebyret uendret. Driftskostnadene for renovasjonen i 2016 forventes å øke moderat, i størrelsesorden 2,5 – 3,0%. En del av de forventede merutgiftene i 2016 dekkes med midler fra renovasjonsfondet.
Renovasjonen i Stavanger har som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr.
Beregning av gebyrgrunnlag 2016 | 2016 |
---|---|
Kapitalkostnader | |
Avskrivninger | 3 766 000 |
Renter restkapital | 628 000 |
Sum kapitalkostnader | 4 394 000 |
Drift og vedlikehold | |
Kjøp fra IVAR IKS | 55 200 000 |
Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS | 54 035 000 |
Hovedpost 0 (lønn) | 5 905 000 |
Drift/vedlikehold (fratrukket internkjøp) | 24 117 000 |
Internkjøp | 1 010 000 |
Kapitalkostnad | 4 394 000 |
Gebyrgrunnlag | 144 661 000 |
Beregning av dekningsgrad (forhold mellom gebyrinntekter og gebyrgrunnlag):
Inntekter 2016: kr 141 205 000
Dekningsgrad: kr 141 205 000 / kr 144 661 000 = 97,6 %
Differansen dekkes gjennom bruk av midler fra renovasjonsfondet.
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2016 blir derved slik for følgende typiske abonnement (ekskl. mva., kronebeløp pr. husholdning):
Gebyrstruktur | 2015 | 2016 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Abonnementstype | Beholder (liter) | Fast | Variabel | SUM | Fast | Variabel | SUM |
Liten | 80 | 900 | 1 011 | 1 911 | 914 | 1 026 | 1940 |
Standard | 120 | 900 | 1 324 | 2 224 | 914 | 1 344 | 2258 |
Dobbel | 240 | 900 | 2 094 | 2 994 | 914 | 2126 | 3 039 |
Storhusholdning | 660 | 900 | 5 148 | 6 048 | 914 | 5226 | 6 139 |
Bruksdel-nedgravde containere | 5 m3 | 900 | 1 300 | 2 200 | 914 | 1320 | 2 233 |
Gebyrsystemet er i samsvar med renovasjonsforskriftens § 11.
I henhold til ovenstående redegjørelse vedtas renovasjonsgebyr for 2016:
Pkt. | Gebyrdel | 80 l beholder | 120 l beholder | 240 l beholder | 660 l beholder |
---|---|---|---|---|---|
A | Fast gebyrdel | 914 | 914 | 914 | 914 |
B | Variabel gebyrdel (restavfall) | 1 026 | 1 344 | 2 126 | 5 226 |
C | Fellesabonnement | Ved fellesabonnement ilegges hver husholdning en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver husholdnings andel av antall og størrelse på beholdere iht. pkt. B. | |||
D | Hjemmekompostering | 1) For abonnenter som komposterer hjemme i ht. § 6 i renovasjonsforskriften, innrømmes en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller fellesabonnement. Brun dunk må da være inndratt. | |||
2) Det gis dessuten en rabatt på kommunens kompostbeholder og tilbud om gratis tilkjøring av beholderen. Prisen på beholderen settes til kr 1 600,-. | |||||
E | Dobbel tømmefrekvens | Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på kr 100,- pr. oppmøte i «mellomukene». | |||
F | Henteordning for glass-/ metall- og plastemballasje |
Borettslag, sameier o.l. som ønsker egen henteordning for plast og glass/metall, tilbys en egen tømmeordning. Prisen pr. tømming pr. beholder er for plastemballasje følgende: 80 liters beholder: kr 14 120 liters beholder: kr 20 240 liters beholder: kr 30 660 liters beholder: kr 50 Sekk med plast: kr 12 Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis. |
|||
G | Tømming av nedgravde containere | Kr 406 pr. tømming, uansett avfallsfraksjon, for borettslag og sameier som selv har investert i containeranlegg. I områder der Stavanger kommune har investert i nedgravde containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel (bruksdel nedgravde) på kr 1 319,50. Tilknyttede næringsdrivende betaler en årspris på hhv. kr 1 980, kr 3 735 eller kr 8 272, avhengig av bedriftens størrelse. |
|||
H | Bruk av kompaktor | Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prissettes lik to vanlige restavfallsbeholderer på 660 liter. | |||
I | Bytte av avfallsbeholder | Kr 176 per byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. | |||
J | Kjøp av ekstra sekker | Sekk for papir: kr 24 Sekk for bioavfall: kr 28 Sekk for restavfall: kr 36 Sekkeprisen inkluderer kostnadene for henting og behandling av avfall. |
|||
K | Trilletjenester for spann | For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt pr. beholder og tømmedag. Avstand til kjørbar vei i meter: kr 1,80 per meter Ulempetillegg terskel: kr 1,80 per terskel Ulempetillegg ramper: kr 3,20 per meter høydeforskjell Ulempetillegg trapper: kr 3,20 per trinn Nøkkelservice (låste dører/porter): kr 15 per dør og tømmedag |
|||
L | Låsbare spann | Tillegg på kr 90 pr. beholder pr. år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. | |||
M | Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset-grunn-saker (iht. bystyrevedtak 6.12.2004) | For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et differensiert gebyrsystem: a) Mindre saker av enkel karakter: kr 12 000 b) Mellomstore saker: kr 18 500 c) Store, kompliserte saker: kr 25 000 |
Formannskapet vedtok i sak 13/631 en gradvis økning av billettpriser i svømmehallene fra 2013 nivå til tilsvarende nivå som benyttes i Oslo og Bergen i år 2018. Vedtatt prisøkning, som tilsvarer om lag 14 %:
Priser | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Enkeltbillett til barn/honnør | 31 | 36 | 41 | 45 | 45 |
Enkeltbillett til voksne | 55 | 65 | 75 | 85 | 85 |
Klippekort, 10 klipp, til barn/honnør | 240 | 280 | 320 | 360 | 360 |
Klippekort, 10 klipp, til voksne | 440 | 500 | 580 | 680 | 680 |
Halvårskort til barn/honnør | 580 | 670 | 770 | 860 | 860 |
Halvårskort til voksne | 1 070 | 1 270 | 1 470 | 1 670 | 1670 |
Halvårskort til familie | 1 655 | 1 855 | 2 055 | 2 255 | 2255 |
Feiing og tilsyn tilbys alle eiendommer med bygning(er) med pipe og ildsted og er en lovpålagt og avgiftsbelagt tjeneste. Tjenestens primære funksjon er å forebygge boligbrann.
Det feies etter behov, og tjenesten innebærer besøk av feier for kontroll og eventuell feiing av pipe minimum hvert 4. år. Tilsynet omfatter blant annet kontroll av ildsted og pipe, rådgiving om brannsikkerhet og rømningsveier, samt bruk og vedlikehold av røykvarslere og slukningsmidler. Tilsynet utføres av en feier og tilbys utført hvert 4. år.
Feieravgiften er i 2015 kr 290 per pipeløp. Avgiften holdes uendret i 2016.
Feiertjenesten drives etter selvkost.
Vedtatt foreldrebetaling per år
Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Prisen for en full plass i barnehage er vedtatt til kr 29 205 per år. Betalingen i kommunale barnehager fordeles forskuddsvis over 11 betalingsterminer. August er betalingsfri. Ikke-kommunale barnehager fordeler betalingen på 11 eller 12 terminer.
Plasstype inntil | 100 % 45 timer | 80 % 36 timer | 60 % 27 timer | 50 % 22,5 timer | 40 % 18 timer | 20 % 9 timer | Barnepark |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Betaling totalt per måned (i elleve måneder) | 2 655 | 2 124 | 1 593 | 1 328 | 1 062 | 531 | 531 |
Betaling per år | 29 205 | 23 364 | 17 523 | 14 603 | 11 683 | 5 841 | 5 841 |
Kost- og turpenger og eventuelt bleiepenger kommer i tillegg.
Søskenmoderasjon
Søskenmoderasjon trekkes fra prisen fra og med barn nummer to i barnehage, og beregnes etter at prisen er justert for eventuell inntektsmoderasjon. Moderasjonen trekkes fra av barnehageeier, og det er derfor ingen søknadsprosess. Barn nummer to i barnehage får 30 % søskenmoderasjon mens det er 50 % moderasjon fra barn nummer tre.
Søskenmoderasjon | Moderasjon i prosent |
---|---|
Avslag i pris for det eldste barnet | 0 % |
Avslag i pris for det neste barnet | 30 % |
Avslag i pris for ytterligere søsken | 50 % |
Moderasjon på økonomisk grunnlag og gratis kjernetid
Utover makspris skal ingen familier betale mer for én barnehageplass i ett år enn seks prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt. Det betyr at familier med mindre enn kr 486 750 i samlet inntekt har rett på moderasjon i foreldrebetalingen.
Familier med samlet inntekt under kr 417 015 (4,63 G) har i tillegg rett på gratis kjernetid og betaler maks tre prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt i foreldrebetaling. Stavanger kommune tilbyr gratis kjernetid også til barn under fire år. Familier med samlet inntekt under kr 180 136 (2 G) har fritak fra foreldrebetaling.
Fratrekk i foreldrebetaling for spesialpedagogisk hjelp.
Barn som mottar spesialpedagogisk hjelp etter opplæringsloven § 5-7 har rett til å få denne hjelpen gratis.
Moderasjonen tildeles på grunnlag av sakkyndig tilrådning og enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp. Antall timer som skal trekkes fra i foreldrebetalingen står i vedtaket.
Varighet
Moderasjon innvilges for inntil ett år om gangen. Satsene er gjeldende fra 1.1.2016.
Prosedyre ved søknad om moderasjon
Foresatte har selv ansvar for å søke om moderasjon. Det må søkes på ny for hvert år. Elektronisk søknadsskjema finnes på Stavanger kommunes hjemmesider. Høyeste sats vil bli krevd inntil vedtak om moderasjon foreligger. Reduksjon i betaling med tilbakevirkende kraft innvilges ikke. Det er ikke nødvendig å søke om søskenmoderasjon og fratrakk for spesialpedagogisk hjelp – denne vil bli innvilget automatisk.
Søknad om moderasjon leveres til barnehagen som oversender søknaden til Oppvekstservice, Stavanger kommune, som er saksbehandlende instans.
Stavanger kommune gjør nå vedtak om moderasjoner også for barn i ikke-kommunale barnehager. Barnehagene vil bli orientert om hvilke betalingssatser som er gjeldende. Tapt foreldrebetaling vil bli automatisk refundert barnehagene.
Betalingssatsene for opphold i skolefritidsordningen for høsten 2015 videreføres våren 2016. Betalingssatsen for våren er:
Månedspris | Periode | Plass |
---|---|---|
2 780 | 01.01 - 30.06 | 100 % |
1 920 | 01.01 - 30.06 | 60 % |
Fra høsten 2016 økes betalingssatsen med kr 75 per måned for 100 % plass og kr 45 per måned for 60 % plass. Dette utgjør følgende:
Månedspris | Periode | Plass |
---|---|---|
2 855 | 01.08 - 31.12 | 100 % |
1 965 | 01.08 - 31.12 | 60 % |
Betalingen fordeles over 11 terminer. I tillegg kommer matpenger ved enkelte ordninger.
Fiks Ferigge Ferie
Fiks Ferigge Ferie (FFF) er Stavanger kommunes aktivitetstilbud til barn og unge i skolens sommerferie. Tilbudet består av ferieklubber med base i kommunens bydelshus, sommerleirer på Vier, og sommerskole i Lundsvågen.
Betalingssatsene Fiks Ferigge Ferie (FFF) økes med kommunal deflator på 2,7 %.
Type tilbud | Pris egenandel | Pris egenandel 2016 |
---|---|---|
Ferieklubb | kr 1 700 | kr 1 745 |
Sommerleir | kr 2 700 | kr 2 775 |
Sommerskole | kr 2 200 | kr 2 260 |
K46
K46 er et hjelpetilbud for unge med rusproblemer i alderen 16 – 25 år, der målet er å gi unge en mulighet til et liv uten avhengighet av rusmidler. K46 har to avdelinger; 1.etg er et lavterskel dag/kveldstilbud der det legges vekt på veiledning, og 2.etg som er et heldøgnstilbud med 5 plasser, for ungdom som venter på langvarig behandling, bolig og/eller andre hjelpetiltak.
Egenandel døgnpris K46 2.etg økes med 2,7 % til kr 277.
Bydelshus
Lokaler i kommunens bydelshus brukes gebyrfritt av forskjellige frivillige lag og organisasjoner, og leies ut etter gitte satser til arrangementer i privat regi.
Type arrangement/leietaker | Pris | |
---|---|---|
Private barneselskaper | 500 pr gang | |
Private arrangement | Hverdager under 3 timer | 330 pr time |
Private arrangement | Hverdager over 3 timer | 1 320 pr gang |
Private arrangement | Kveldstid fre- lør- eller søndag | 1 320 pr gang |
Private arrangement | Hele dagen fre- lør- eller søndag | 1 925 pr dag |
Private arrangement | Hele helgen | 3 850 pr helg |
Klassefester o.l. regi av FAU/elevråd/skole | 0 | |
Frivillige lag og organisasjoner | 0 | |
Møter kommunale etater i bydelen | 0 | |
Fast lagerplass for brukere av bydelshuset | 750 pr år | |
Frisør / fotpleier | 50 pr time | |
Privat næringsvirksomhet | Fast kontorplass | 3 450 pr måned |
Organisasjoner | Fast kontorplass | 2 000 pr måned |
Ungdomsorganisasjoner u/ansatt | Fast kontorplass | 750 pr måned |
Ungdomsorganisasjoner m/ansatt | Fast kontorplass | 1 500 pr måned |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 250 pr 6 timer/uke |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 150 pr 3 timer/uke |
Kontingentsatsene for Stavanger Kulturskole økes i snitt med 1,5 % til følgende beløp med virkning fra 1.1.2016:
Aktivitet | Pris 2015 | Foreslått pris 2016 | Endring i kr |
---|---|---|---|
Instrumental-/vokalundervisning | 3 600 | 3 650 | 50 |
Musikk fra livets begynnelse | 3 200 | 3 250 | 50 |
Musikklek 3-4-5 år | 3 200 | 3 250 | 50 |
Kulturkarusellen 1 & 2 klasse (inkl. 100,- i materiell) | 3 300 | 3 350 | 50 |
Kulturskolekor | 3 200 | 3 250 | 50 |
Lørdagsskolen instrument | 7 200 | 7 300 | 100 |
Barnedans (nybegynnere) | 3 200 | 3 250 | 50 |
Dansepartier | 3 600 | 3 650 | 50 |
Talentklasse dans | 6 700 | 6 900 | 200 |
Bilder/visuelt/fotobehandling (inkl. materiell) | 3 820 | 3 970 | 150 |
Drama/teater (inkl. Materiell) | 3 820 | 3 970 | 150 |
Drama/teater voksen | 7 580 | 7 580 | 0 |
Samspill | 1 200 | 1 200 | 0 |
Søskenmoderasjon
Det er 25 % søskenmoderasjon for elever i kulturskolen. Moderasjonen gjelder billigste kontingent og på tvers av tilbudene.
Betaling for langtidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester og er på ; 75 % av inntekt mellom kr 7 800 og folketrygdens grunnbeløp, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 7 800 er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2016.
Langtidsopphold på institusjon omfattes av Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester: 75 % av inntekt mellom kr 7 800 og folketrygdens grunnbeløp, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 7 800 er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2016.
Maksimalsatsen foreslås økt til kr 64 666 fra 1.1.2016 med forbehold om endring i bystyresak, tertialrapporten, som behandles i juni 2016.
Opphold på disse plassene omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Betaling for oppholdet varierer avhengig av om brukeren er hjemmeboende eller langtidspasient på alders- eller sykehjem. For hjemmeboende er satsen satt lik maksimalsats for korttidsopphold på sykehjem, som er på kr 150. Langtidsbeboere fortsetter å betale sitt faste vederlag for opphold. I tillegg må brukere betale reise og en andel av reiseforsikringen via kommunen. Satsene justeres i tråd med endring i forskrift.
Korttidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er kr 150 og er justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2016. Forskriften sier videre at hvis en bor mer enn 60 døgn på korttidsopphold i løpet av et år, kan betaling kreves etter reglene for langtidsopphold.
Utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten som trenger tjenester fra kommunehelsetjenesten, kan i en periode ha behov for opphold på overgangsplass på sykehjem inntil pasientens behov for kommunalt tjenestetilbud er avklart. Betaling for opphold på overgangsplass er i henhold til døgnsats for korttidsopphold, kr 150 per døgn, uavhengig av oppholdets lengde. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2016.
I henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 1 andre ledd punkt b, kan det ikke kreves egenandel for døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold øyeblikkelig hjelp.
Prisen økes med 2,7 % fra 1.1.2016 til kr 277 per døgn.
Dagsenter for brukere med reduserte kognitive funksjoner
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 80, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2016.
Andre dagsenter
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 80, tilsvarende forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift. I tillegg betales det for måltider. Betaling for måltider økes med 5 % til kr 48 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og til kr 85 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Nettoinntekt | Pris per opphold 2016 |
---|---|
Under 2G (0 – 180 136) | 128 |
Over 2G (>180 136) | 165 |
Avtalte dagsenterbesøk må betales hvis fraværet ikke er varslet innen 24 timer på forhånd.
Dette er betaling i henhold til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 11.2 «Vederlag for helse- og omsorgstjeneste» og forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 8 «Kommunens adgang til å fastsette betalingssatser for praktisk bistand og opplæring». Det kreves ikke betaling for pleie.
Stavanger kommune krever tilsvarende maksimal betalingssats for husstander med inntekt under 2G, det vil si kr 190 per måned. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift.
Timesatsen økes med kommunal deflator for 2016 på 2,7 %, fra kr 419 til kr 430 fra 1.1.2016. Dette tilsvarer omtrent kommunens lønnsutgifter til hjemmehjelpen per time tillagt 10 % administrasjon, og er det maksimale som kan kreves i henhold til forskrift.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 190 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har vi lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 190 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Nettoinntekt | Maksimal månedssats |
---|---|
Under 2G (0 – 180 136) | 190 |
2G - 3G (180 136 – 270 204) | 778 |
3G - 4G (270 204 – 360 272) | 1 493 |
Over 4G (> 360 272) | 2 985 |
Med G menes grunnbeløp i folketrygden. Nettoinntekt er inntektsgrunnlag ved siste ligning. For husstander med inntekt under 2G inngår eventuell trygghetsalarm i satsen på kr 190 per måned.
Prisen økes med kommunal deflator for 2016 på 2,7 %, fra 1.1.2016.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 190 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet.
Følgende begrensninger gjelder fra 1.1.2016:
Nettoinntekt | Månedssats |
---|---|
Under 2G (0-180 136) (inkl. ev praktisk bistand) | 190 |
2G– 3G (180 136–270 204) | 278 |
Over 3G (270 204) | 556 |
Satsene står uendret fra 2015 for å kunne være konkurransedyktige i forhold til det private markedet. Vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise vil fra 1.1.2016 bli som følger:
Konsultasjon | Pris |
---|---|
Konsultasjon første gang voksne | 315 + vaksine |
Oppfølgingskonsultasjon voksne | 215 + vaksine |
Konsultasjon barn 2 - 16 år | 215 + vaksine |
Barn under 2 år | Betaler kun for vaksine |
Studenter | 10 % rabatt på konsultasjonsgebyr |
Familiegruppe på tre eller flere over 16 år | Hver tredje person betaler andregangs konsultasjonsgebyr. Dette gjelder ved ny reise. |
Transport ”arbeidsreise” økes fra kr 22 til kr 23 per tur fra 1.1.2016.
Opphold ved trygghetsavdeling er ikke hjemlet i forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgsavdelinger. Pris for opphold ved trygghetsavdeling kan derfor overstige pris for korttidsopphold i institusjon, som er hjemlet i forskrift.
Prisen økes med 5 % fra 01.01.2016, avrundet til nærmeste femkrone:
Nettoinntekt | Pris per døgn |
---|---|
Under 2 G (0 – 180 136) | 325 |
2G – 3G (180 136 – 270 204) | 400 |
Over 3G (over 270 204) | 485 |
Gebyret for startlån holdes uendret på kr 1 500.
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven (Lovens § 32, forskriftene § 16) er fastsatt som følger:
Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter Matrikkelloven økes med 2 %.
Oppretting av grunneiendom og festegrunn
Gebyr for oppretting av grunneiendom og festegrunn | |
---|---|
Areal fra 0 – 500 m² | 22 400 |
Areal fra 501 – 2000 m² | 24 500 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 100 |
For eiendom som ikke er selvstendig bruksenhet, beregnes et 1/2 gebyr etter dette pkt.
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Reduksjon gebyr oppretting av grunneiendom og festegrunn | |
---|---|
6 - 10 tomter | 10 % reduksjon |
11 - 25 tomter | 15 % reduksjon |
26 og flere tomter | 20 % reduksjon |
For store eiendommer (fradelinger) som skal deles opp senere, beregnes 1/2 gebyr
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn/ukjent eie
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier | |
---|---|
Areal fra 0 - 150 m² | 18 400 |
Areal fra 151 – 500 m² | 22 400 |
Areal fra 501 – 2000 m² | 24 500 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 100 |
Beløpet inkluderer utlysning i avis, ikke dokumentavgift
Oppretting av uteareal på eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal per eierseksjon | |
---|---|
Areal fra 0 – 50 m² | 10 600 |
Areal fra 51 – 250 m² | 13 200 |
Areal fra 251 – 2000 m² | 15 300 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 100 |
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Reduksjon i gebyr ved samtidig oppmåling av flere tilgrensede uteareal | |
---|---|
6 - 10 tomter | 10 % reduksjon |
11 - 25 tomter | 15 % reduksjon |
26 og flere tomter | 20 % reduksjon |
Oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 2000 m² | 32 000 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 100 |
Registrering av jordsameie
Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid.
Viser til satsene ovenfor. Det kan også komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning på kr 1 700.
Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for berammede saker som blir trukket før fullføring eller som ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 gebyr av satsene etter «oppretting av matrikkel» og «oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning».
Grunneiendom
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av eiendommens areal. (Maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
Gebyr for grensejustering, grunneiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 100 m² | 7 400 |
Areal fra 101 – 150 m² | 9 600 |
Areal fra 151 – 250 m² | 12 600 |
Areal fra 251 – 500 m² | 15 800 |
Anleggseiendom
En anleggseiendom kan justeres med inntil 5 % av anleggseiendommens arealet, men den maksimale grensen settes til 1000 m²
Gebyr for grensejustering, anleggseiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | 17 000 |
Areal fra 251 – 1000 m² | 20 000 |
Grunneiendom
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift.
Kvadratmeter | Gebyr |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | 16 000 |
Areal fra 251 – 500 m² | 20 000 |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på | 2 100 |
Heftefrie grunneiendommer
Når eiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
Gebyr ved arealoverføring av heftefrie eiendommer | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | 12 800 |
Areal fra 251 – 500 m² | 17 000 |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på: | 2 100 |
Anleggseiendom
For anleggseiendom kan areal som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, – ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Arealet kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende areal.
Gebyr ved arealoverføring av anleggseiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | 22 400 |
Areal fra 251 – 500 m² | 26 500 |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på: | 2 100 |
Gebyr for kartlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning | |
---|---|
For inntil 2 punkter | 3 600 + mva. |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 500 + mva. |
Gebyr for klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt / eller klarlegging av rettigheter | |
---|---|
For inntil 2 punkter | 6 200 |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 1 200 |
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid.
Gebyr ved privat grenseavtale | |
---|---|
For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde | 7 300 |
For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grenselengde | 1 800 |
Billigste alternativ for rekvirent velges. Alternativt kan gebyr fastsettes etter medgått tid.
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsipper som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt, kan rådmannen eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr.
Kommunen vedtar om gebyret skal kreves inn etterskuddsvis.
Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyret.
Gebyr for utstedelse av matrikkelbrev | |
---|---|
Matrikkelbrev inntil 10 sider | 175 |
Matrikkelbrev over 10 sider | 350 |
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen.
Ved krav om grunnbokshjemmel utskilt fra umatrikulert grunn eller ukjent eier skal det betales et gebyr på kr 4 000,- som dekker utlysning i avis, dokumentavgift ol.
For arbeider som ikke passer inn i klassene over, vil arbeid bli fakturert slik:
Ingeniør / konsulent kr 850 pr. time
Alminnelige bestemmelser
Gebyrer foreslått med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og med virkning fra 1.1.2016.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er basert på NS (Norsk standard) 3457. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. Gebyret er bygget opp av to elementer, et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarlige samt gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
I spesielle tilfeller kan kommunen også belaste tiltaket med utgifter til nødvendig sakkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
§ 1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, dokumentkontroll, fastsetting av høydeplassering i marken, samt tilsyn av prosjektering, utførelse og kontroll. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
Eventuell påvisning av bygget rekvireres av oppmålingsvesenet og betales etter gjeldende regulativ.
§ 2 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Etter forfall beregnes renter etter Lov om forsinkelsesrenter. Ved purring påløper purregebyr etter gjeldende satser.
§ 3 Gebyrberegningstidspunkt/avregning
Gebyret beregnes på det tidspunkt det fattes et vedtak, f.eks. rammetillatelse, igangsettingstillatelse eller tillatelse til tiltak.
§ 4 Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak som innebærer godkjenning av søknaden blir gitt, herunder også rammetillatelse, faktureres fullt gebyr. Ved behandling av igangsetting betales gebyr for ansvarlige foretak som er kommet til.
Dersom tiltakshaver trekker prosjektet etter at rammetillatelse er gitt kan det innen 1 år søkes om å få refundert inntil 50 % av innbetalt gebyr. Etter 2 år kan det søkes om refusjon av 25 % av innbetalt gebyr.
§ 5 Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter de enkelte delene.
§ 6 Midlertidige bygninger
Ved midlertidige bygninger betales fullt gebyr i den kategori bygget omfattes av.
§ 7 Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlete tiltaksklasse.
§ 8 Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på ramme/igangsettingstillatelse blir tiltakshaver belastet med 25 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr. Gebyr under 200 kr. faktureres ikke.
§ 8a Gebyr for allerede utført byggearbeid Allerede utført byggearbeid som det søkes om tillatelse for i ettertid, blir belastet med
50 % høyere gebyr enn normalsatsen for tilsvarende tiltak.
§ 8b Utgifter til bruk av sakkyndig bistand
Dersom kommunen i forbindelse med tilsyn har behov for å innhente sakkyndig bistand i spesielle saker der kommunen selv ikke har nødvendig fagkompetanse for å kunne vurdere tiltaket/dokumentasjonen, kan utgiftene til dette helt eller delvis belastes tiltakshaver.
§ 9 Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader byggesaksavdelingen har hatt med saken, eller anses åpenbart urimelig av andre grunner, kan kommunaldirektøren fastsette passende gebyr.
§ 10 Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Kommunaldirektørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Se tabell under for tiltak som behandles etter søknad. I tillegg til basisgebyr betales et arealgebyr på kr 17 per m2 bruksareal. >10.000 m2 halveres arealgebyret til kr 850 pr m2.
Tiltak som behandles etter søknad | Tiltaksklasse 1 | Tiltaksklasse 2 | Tiltaksklasse 3 |
---|---|---|---|
01.BOLIGER | |||
(Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Enebolig (111) | 17 500 | 29 550 | |
b. Enebolig med leilighet (112) | 25 350 | 35 450 | |
c. Tomannsbolig (121 – 124) | 27 450 | 38 450 | |
d. Andre småhus (136) pr. boenhet | 11 250 | 13 700 | |
e. Rekkehus, kjedehus, andre småhus (131-133) pr. boenhet | 11 250 | 13 700 | |
f. Fritidsbolig (161- 163) | 10 900 | 18 600 | |
g. Tilbygg punkt a-d | |||
< 50 m2 | 3 500 | 7 000 | |
> 50 m2 | 5 550 | 11 100 | |
h. Påbygg punkt a-d | |||
< 50 m2 | 3 500 | 7 000 | |
> 50 m2 | 5 550 | 11 100 | |
i. Ombygging < 50 % av totalt areal | 3 500 | ||
j. Ombygging > 50 % av totalt areal | 12 400 | ||
Ny boenhet | 11 250 | ||
Hovedombygging = nybygg | |||
k. Stort boligbygg 2 et. (141-144) pr. boenhet | 11 250 | 13 700 | 15 750 |
j. Stort boligbygg 3 og 4 et. (142-145) | - | 89 600 | 150 000 |
m. Stort boligbygg 5 et. el. mer (143-146) | - | 116 800 | 174 700 |
n. Bygg med bofellesskap (151-159) | 45 800 | 68 000 | 89 500 |
o. Tilbygg punkt k-n | |||
Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 5150 | |||
< 1000 m2 | 23 600 | 33 700 | |
> 1000 m2 | 33 700 | 44 700 | |
n. Påbygg punkt i-l | |||
< 1000 m2 | 23 250 | 33 700 | |
> 1000 m2 | 33 700 | 44 700 | |
o. Ombygging < 50 % av totalt areal (k, n) | 39 400 | 65 350 | |
p. Ombygging > 50 % av totalt areal (k, n) | 71 950 | 120 650 | |
q. Ombygging < 50% av total areal (m, n) | 18 400 | 29 150 | 36 000 |
r. Ombygging >50% av total areal (m, n) | 29 150 | 51 350 | 67 250 |
Ny boenhet | 12 400 | ||
Hovedombygging = nybygg | |||
s. Boligbrakker | 8 250 | 15 450 | |
Andre tiltak på boligeiendom | |||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 800 | ||
Støttemur | 3 350 | ||
Innhengning/gjerde/støyskjerm | 800 | ||
Brygge | 3 350 | 5 450 | |
Graving/fylling/sprenging | 2 100 | ||
Brønn/dam | 1 400 | ||
Basseng | 3 900 | ||
02. ANDRE NYBYGG (Bygningstyper i parentes) | |||
a. Garasje og uthus til bolig, naust (181-183) | 3 100 | ||
b. Tilbygg a | 2 100 | ||
c. Påbygg a | 2 100 | ||
03. INDUSTRI OG LAGERBYGNING (Bygningstyper i NS 3457 i parentes) | |||
a. Industribygg (211-218) | 68 050 | 101 950 | 134 500 |
b. Annet industribygg og lignende(219) | 31 200 | 57 850 | 91 000 |
c. Energiforsyningsbygg (221-229) | 69 550 | 101 950 | 134 500 |
d. Lagerbygg (231-239) | 31 350 | 57 850 | 91 000 |
e. Fiskeri og landbruksbygg (241-249) | 31 350 | 57 850 | 91 000 |
f. Tilbygg a-e ved mindre til/påbygg ombygginger betales et minimumsgebyr på 7750 | |||
< 1 000 m2 | 18 400 | 35 750 | 68 850 |
> 1 000 m2 | 35 700 | 68 900 | 102 000 |
g. Påbygg a-e | |||
< 1 000 m2 | 18 400 | 35 750 | 68 850 |
> 1 000 m2 | 35 700 | 68 900 | 102 000 |
h. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, c) | 26 750 | 50 850 | 76 300 |
i. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, c) | 50 850 | 68 850 | 102 000 |
j. Omb-/bruksendring <50% av totalt areal (b, d, e) | 12 600 | 23 200 | 45 300 |
k. Bruksendring uten ombygging kr 7 500 | |||
l. Ombygging >50% av totalt areal (b, d, e) | 26 750 | 50 850 | 68 850 |
m. Trafo, pumpestasjon, kjølekontainer (små) | 6 800 | ||
Hovedombygging = nybygg | |||
04 KONTOR- FORRETNING (Bygningstyper i parentes) | |||
a. Kontorbygg (311-319) | 86 050 | 138 500 | 238 100 |
b. Varehus og andre butikkbygg (321-330) | 86 050 | 170 500 | 266 800 |
c. Bensinstasjon (323) | 35 450 | 68 850 | |
Samferdsel og kommunikasjon | |||
d. Ekspedisjonsbygg, terminal, telekommunikasjonsbygg (411-429) | 86 050 | 138 500 | 238 100 |
e. Garasje- og hangarbygg, veg- og trafikktilsynsbygg (431-449) | 34 900 | 68 850 | 102 100 |
f. Tilbygg a-e Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 7 750 | |||
< 1 000 m2 | 35 700 | 68 900 | - |
> 1 000 m2 | 68 900 | 101 950 | 120 350 |
Påbygg a-e | |||
< 1 000 m2 | 35 700 | 68 900 | - |
> 1 000 m2 | 68 900 | 101 970 | 120 350 |
g. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, b, d) | 35 700 | 50 550 | 102 000 |
i. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, b, d) | 68 900 | 101 950 | 134 300 |
j. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (c, e) | 13 750 | 27 600 | 41 250 |
k. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal c, e) | 275 800 | 50 450 | 76 350 |
k. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 | |||
+ Hovedombygging = nybygg | |||
05. HOTELL OG RESTAURANTBYGG (Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Hotellbygg (511-519) | 102 950 | 168 400 | 266 800 |
b. Bygg for overnatting (521-529) | 845 100 | 127 150 | 182 150 |
c. Restaurantbygg (531-539) | 845 100 | 127 150 | 182 150 |
d. Tilbygg a-c Ved mindre til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 7 750 | |||
< 1 000 m2 | 35 700 | 68 900 | 101 950 |
> 1 000 m2 | 68 900 | 101 950 | 175 650 |
Påbygg a-c | |||
< 1 000 m2 | 35 700 | 68 900 | 101 950 |
> 1 000 m2 | 68 900 | 101 950 | 175 650 |
e. Omb-/bruksendring < 50 % av bygning | 50 500 | 68 900 | 101 950 |
f. Omb-/bruksendring > 50 % av bygning | 68 900 | 101 950 | 138 050 |
g. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 | |||
Hovedombygging = nybygg | |||
06. KULTUR OG FORSKNING (Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Lekepark, barnehage (611-612) | 31 350 | 51 450 | - |
b. Skolebygg (613-619) | 82 800 | 138 050 | 239 500 |
c. Universitets- og høgskolebygg, museums- og biblioteksbygg (621-649) | - | 138 050 | 239 500 |
d. Idrettsbygg (651-659) | - | 102 000 | 175 700 |
e. Kulturhus (661-669) | 82 800 | 138 050 | 239 500 |
f. Bygg for religiøse aktiviteter (671-679) | 138 050 | 239 500 | |
Helsebygg | |||
g. Sykehus, sykehjem (719-729) | 175 650 | 260 350 | |
h. Primærhelsebygg (731-739) | 68 900 | 101 950 | 175 650 |
Fengsel, beredskapsbygg | |||
i. fengselsbygg, beredskapsbygg (819-829) | 82 800 | 138 050 | 239 450 |
j. Tilbygg a-i. Ved mindre til/påbygg eller ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 7 750 | |||
< 1 000 m2 | 35 770 | - | |
> 1 000 m2 | 68 900 | 138 050 | |
Påbygg a - i | |||
< 1 000 m2 | 34 900 | 87 450 | |
> 1 000 m2 | 68 900 | 138 050 | |
k. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) | 34 900 | 504 300 | |
l. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) | 101 950 | 175 700 | |
m. Omb-/bruksendring < 50% av totalt areal (lekepark/barnehage) | 12 450 | 23 200 | |
n. Omb-/bruksendring > 50% av totalt areal (lekepark/barnehage) | 23 200 | 50 500 | |
g. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 | |||
Hovedombygging = nybygg | |||
07. DISPENSASJONSSØKNADER | |||
Det skal beregnes gebyr for hver av disse forhold | |||
a. Formål | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
b. Utnyttelse | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
c. Plassering (registrert byggelinje/byggegrense) | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
d. Etasjetall | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
e. Høyde (gesimshøyde o.l.) | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
f. Andre forhold i registrerte best. | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
g. Avstandskrav § 29-4 i plan- og bygningsloven | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
h. Veiopparbeidelse | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
i. Byggeteknisk forskrift | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
08. REVIDERTE | |||
TEGNINGER/TILLEGGSSØKNADER (mindre endringer) | |||
Ved økt areal beregnes det basisgebyr, samt kr 17 per m2 bruksareal. Ved større endringer beregnes gebyr som ved ombygging. | 1 550 | 2 300 | - |
09. RIVING Gebyr per bygning | |||
< 400 m2 | 1 150 | ||
> 400 m2 | 4 350 | ||
10. TEKNISKE INSTALLASJONER | |||
PBL § 20. f. | |||
Installasjon/sikkerhetskontroll av heis. Gebyr per heis | 3 050 | ||
Ventilasjonsanlegg oppføring/endring/reparasjon | 4 350 | ||
VVS-planer nyanlegg/større endringer og reparasjoner/ledningsnett | 4 350 | ||
Kjølemaskiner/Trykkøkingsmaskin | 4 350 | ||
Basestasjon for mobil/kommunikasjon | 4 350 | ||
11. ANDRE TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG TILLATELSE | |||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 1 450 | ||
Skilt/reklame | 1 450 | ||
Større skiltplan | 3 100 | ||
Støttemur | 3 400 | ||
Innhegning/gjerde/støyskjerm | 3 100 | ||
Fylling > 1000 m2 | 14 450 | ||
12. GODKJENNING AV ANSVARLIG SØKER, PROSJEKTERENDE, UTFØRENDE OG KONTROLLERENDE | |||
Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om. | |||
a. Ved lokal godkjenning (per foretak) | 1 850 | ||
c. Personlig ansvarsrett (selvbygger) | 600 | ||
13. UTENDØRSPLANER/ OPPARBEIDELSESPLAN | |||
< 5000 m² | 4 550 | ||
> 5000 m² | 8 950 | ||
Ny avkjørsel fra eiendom | 2 000 | ||
14. FRIKJØP PARKERING | 87 500 | ||
Beløpet fastsettes etter parkeringsnorm for Stavanger | |||
15. FRIKJØP TILFLUKTSROM | |||
Beløp fastsettes av sivilforsvaret | |||
16. TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG SOM KAN FORESTÅS AV TILTAKSHAVER PBL§ 20-2 | |||
a) mindre tiltak på bebygd eiendom. (Ved små tiltak og komplett søknad ved innsending kan gebyret reduseres til kr 1 050) | 2 100 | ||
b) alminnelige driftsbygninger i landbruket | 4 450 | ||
c) midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år | 4 450 | ||
d) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver | 2 100 | ||
17. DELT IGANGSETTING | |||
Det tas et gebyr på kr 3 350 for igangsetting nr. 2, 3, 4 osv. | |||
18. FERDIGATTEST ELDRE BYGG | |||
For bygg over 5 år tas et gebyr på kr 2 800 |
Samlet gebyr blir summen av A, B og ev. C. Beregningsgrunnlaget er arealet av planområdet (både over og under terreng) som fremmes til behandling. Gebyret regnes ut fra maks utnyttelse som planen gir mulighet for.
A) Gebyr etter planområdets areal
Gebyr etter planområdets areal | |
---|---|
For arealer t.o.m. 2 000 m2 | 57 170 |
For arealer over 2 000 m2 t.o.m. 5 000 m2 | 77 040 |
For arealer over 5 000 m2 t.o.m. 10 000 m2 | 96 290 |
For arealer over 10 000 m2 t.o.m. 20 000 m2 | 128 370 |
For arealer over 20 000 m2 betales et tillegg for hvert påbegynt arealintervall på 1 000 m2 | 730 |
B) Tilleggsgebyr for bebyggelse
Det skal betales tilleggsgebyr for bebyggelse i planområdet. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse skal regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Arealet beregnes i tråd med NS 3940 og skal foreligge ved søknad.
For hver påbegynt 100 m2 bruksareal (BRA): kr 960
C) Endringsgebyr
Kultur og byutvikling kan kreve et tilleggsgebyr dersom forslagstiller fremmer endringsforslag underveis som krever ny førstegangsbehandling: 30 % av gebyr. Med endringsforslag forstås endringer som ikke krever ny varsling av planoppstart.
D) Konsekvensutredninger
For planer som faller inn under forskrift om konsekvensutredninger (§ 4.1 og § 4.2 i plan- og bygningsloven), skal det betales et tilleggsgebyr som tilsvarer 30 % av satsen for selve reguleringsplanen, jf. avsnitt 1.
Gebyr for mindre endringer | |
---|---|
Ny atkomst, eller flytting av eksisterende/regulert atkomst | 6 090 |
For arealer t.o.m. 2 000 m2 | 21 430 |
For arealer over 2 000 m2 til og med 5 000 m2 | 35 660 |
For arealer over 5 000 m2 til og med 10 000 m2 | 57 270 |
For arealer over 10 000 m2 | 71 630 |
Tilleggsgebyr:
A) Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) fastsatt i plan. Grensejusteringer/makebytte i tråd med plan som utgjør mer enn 5 % endring av minste involverte eiendom.
B) Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever endring av plan. For eksempel nye eller endrede tomtegrenser, innregulering av ny/felles avkjørsel eller justering av formålsgrenser. Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever dispensasjon fra plan.
Per tomt som søkes fradelt: kr 18 830
Tilleggsgebyr
Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader kommunen har hatt med saken, eller anses urimelig av andre grunner, kan kommunen v/direktør for Kultur og byutvikling fastsette passende gebyr.
Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages der gebyrregulativet følges. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
For utregning av areal, se Norsk Standard NS 3940.
Festeavgift for urne- og kistegraver økes med kr 10 som følge av prisvekst de to foregående år. De resterende avgiftene holdes uendret.
Formål | Avgiftssatser 2015 | Avgiftssatser 2016 |
---|---|---|
Festeavgift for urne- og kistegraver | kr 150 | kr 160 |
Kremasjonsavgift utenbys rekvirent | kr 5 300 | kr 5 300 |
Leie av kapell på gravlund til seremoni, utenbys rekvirent | kr 2 200 | kr 2 200 |
I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3 a) skrives eiendomsskatt for 2016 ut på faste eiendommer i hele kommunen. Eiendomsskattetakstene økes med 10 % for alle skatteobjekt (kontorjustering iht. eiendomsskattelovens § 8A-4). Den generelle skattesatsen for de skattepliktige eiendommer beholdes uendret på 4 promille. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 12 bokstav a beholdes skattesatsen for boliger og fritidseiendommer uendret på 3 promille. Det gis et bunnfradrag i takstverdi på kr 400 000 for hver godkjent boenhet. Bystyrets vedtak (sak 0011/05 og 0063/07) i medhold av eiendomsskatteloven § 7 videreføres for følgende punkter:
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen tidligere vedtatte skattevedtekter. Eiendomsskatten skal betales i to terminer.
Denne siden ble sist oppdatert 19. September 2016, 09:13.