Stavanger Byggdrift KF skal forestå drifts-, vedlikeholds-, og renholdstjenester for bygninger tilhørende Stavanger kommune. Foretaket kan også forestå produksjon og distribusjon av mat. Foretaket kan videre tillegges andre oppgaver av Stavanger kommune etter avtale.
Usikkerhetsmomenter
Stavanger kommunes økonomiske situasjon ventes å legge et ytterligere press på bestillers budsjetter til vedlikehold av kommunale bygg. Som en umiddelbar reaksjon kan det være både forståelig og akseptabelt å redusere driftsmidler til vedlikehold. Bystyret bør imidlertid være klar over at manglende vedlikehold vil akselerere forfallet på eiendommer som allerede har et stort vedlikeholdsetterslep. For å møte dette må det som et minimum utarbeides en plan for å ta igjen det forsømte, samt settes av ressurser til påkrevde nødløsninger og tettere oppfølging.
Effektivisering
Byggdrift søker etter løsninger som kan bidra til effektivisering og kostnadsbesparelse. Ved at vi selger timeproduksjon vil imidlertid slik effektivisering ikke vise seg i våre regnskaper, men hos bestiller som da vil kunne kjøpe færre timer av oss. Det er slik sett ikke realistisk å redusere vårt budsjett uten at dette vil medføre underskudd i vårt regnskap. Underskudd vil fort bidra til negativ egenkapital, hvor bykassen må bidra til inndekningen. Konkurranseutsetting av våre tjenester har en lignende effekt, ved at det tas vekk produksjonsvolum som er med å dekke faste felleskostnader. Konkurranseutsetting medfører en mer-byråkratisering både hos bestillerleddet og Innkjøpsavdelingen, omstillingskostnader for utfører, og et økt kontrollregime for å følge opp leveransen. Et eksternt anbud må altså være betydelig mer enn bare så vidt rimeligere for at kommunen i realiteten skal ha en gevinst av tiltaket. Byggdrift er på denne bakgrunn urolig for hva som på sikt vil skje når bestillerleddet nå fisjonerer ut «Boligselskap KF» fra nyttår.
Byggdrift skal være eiers foretrukne leverandør innen våre leveranseområder, og eier er vår 1. prioritetskunde. Nye tjenester utvikles fortløpende etter kommunens behov. Byggdrift tilbyr også sine tjenester i det private markedet.
Budsjettet tar utgangspunkt i videreføring av gjeldende driftsvolum. Vi legger opp til noe nær et selvkostbudsjett, i tråd med Eierskapsmeldingen, og har en innarbeidet nøktern holdning med hensyn til kostnadsberegninger og et ønske om lavest mest mulig prisjustering.
Foretakets egenkapitalsituasjon er negativ. Svekkelsen av egenkapitalen henføres i sin helhet til estimatavviket vedr. pensjonskostnadene. Rådmannen varslet ved regnskapsavleggelsen at hun ville komme tilbake til hvordan og på hvilket nivå egenkapitalen skal styrkes. Det må over tid genereres et minimums overskudd for at den skal holde seg positiv. I tråd med Eierstrategien om anvendelse av overskudd for å bygge opp egenkapitalen, følger Styret dette opp gjennom budsjettfremlegget ved å foreslå et høyst påkrevet, svakt positivt resultat, basert på følgende prisforutsetninger: lønns- og prisvekst på henholdsvis 3,0 og 2,5 prosent.
Prisforslag | Pris 2015 | Pris 2016 | %-vis økning fra året før |
---|---|---|---|
Middagspris kommunen: | kr 61,- | kr 63,- | 3,20 % |
Håndverker tjenester /t | kr 455,- | kr 469,- | 3,00 % |
Renholdstjenester /t | kr 355,- | kr 365,- | 2,80 % |
Driftsbudsjett 2016-2019 (tall i hele 1000) | Budsjett 2016 | Budsjett 2017 | Budsjett 2018 | Budsjett 2019 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | 243 102 000 | 249 179 550 | 255 409 039 | 261 794 265 |
Sum inntekter | 243 102 000 | 249 179 550 | 255 409 039 | 261 794 265 |
Driftsutgifter | 239 536 000 | 245 524 400 | 251 662 510 | 257 954 073 |
Sum utgifter | 239 536 000 | 245 524 400 | 251 662 510 | 257 954 073 |
Brutto driftsresultat | 3 566 000 | 3 655 150 | 3 746 529 | 3 840 192 |
Finanstransaksjoner | 590 000 | 604 750 | 619 869 | 635 365 |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 590 000 | 604 750 | 619 869 | 635 365 |
Netto driftsresultat | 4 156 000 | 4 259 900 | 4 366 398 | 4 475 557 |
Interne finanstransaksjoner | 1 345 000 | 1 378 625 | 1 413 091 | 1 448 418 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 2 811 000 | 2 881 275 | 2 953 307 | 3 027 140 |
NB: SBD budsjetterer ikke merverdiavgift / momskompensasjon |
Investeringsbudsjett 2016-2019 (tall i hele 1000) | Budsjett 2016 | Budsjett 2017 | Budsjett 2018 | Budsjett 2019 |
---|---|---|---|---|
E.kap innskudd KLP | 777 | 800 | 816 | 837 |
Maskiner og utstyr | 400 | 410 | 420 | 430 |
Årets finansieringsbehov | 1.177 | 1.210 | 1.236 | 1.267 |
Finansiert med e.kap | 1.177 | 1.210 | 1.236 | 1.267 |
Budsjettet for 2016 er utarbeidet etter selvkostvurderinger i tråd med Eierskapsmeldingen. Styret presiserer at det er usikkerhet knyttet til budsjetterte tallstørrelser som;
Styret legger forsvarlighet til grunn i det en budsjetterer ved å øke inntekter lik forventet pris- og lønnsvekst. Eierstrategien legges til grunn ved budsjettering etter selvkostprinsippet, og på bakgrunn av den meget svake egenkapitalsituasjonen finner styret det påkrevet å forsøke å styrke denne litt ved å budsjettere med et forsiktig overskudd.
Styret gir fullmakt til administrasjonen til å justere budsjettet for endringer vedr. reguleringspremie, premieavvik, avsetning til pensjonsfond samt andre mindre vesentlige justeringer frem til budsjettoversendelsen.
Denne siden ble sist oppdatert 19. September 2016, 09:13.