En viktig forutsetning for årets prosess har vært at økt brukerbehov kombinert med endringer i befolkningssammensetningen og dermed behovet for endring av tjenestetilbud skulle søkes dekket innenfor de eksisterende økonomiske rammer for 2015.
Allerede vedtatte omstillingsprosjekter og innsparingstiltak både fra Handlings- og økonomiplan 2015-2018 og bystyresakene, tertialrapportene, ligger inne med helårseffekter. I 2016 utgjør disse kr 74 mill. og øker til kr 161,6 mill. i 2019.Rådmannen har i tillegg foreslått nye innsparingstiltak fra 2016 på kr 45,8 mill. som øker til kr 66,9 mill. i 2019. Samlet for årene 2015 og 2016 utgjør omstillingstiltakene om lag kr 290 mill.
Over tid har aktivitetsveksten vært høyere enn inntektsveksten. Aktivitetsveksten har særlig vært høy innenfor skole, barnehager og levekårstjenestene. Tjenestenivået må tilpasses til et vedvarende lavere inntektsnivå og sikre effektiv ressursbruk for å styrke økonomisk handlingsrom.
Bystyret vedtok betydelige omstillings- og innsparingstiltak i Handlings- og økonomiplan 2015-2018. Med bakgrunn i inntektsbortfall våren 2015 vedtok bystyret ytterligere innsparingstiltak i tertialrapporten per 30.4, bystyresak 99/15.
De vedtatte og igangsatte omstillingstiltakene er omfattende og organisasjonen trenger tid til å konsolidere driftsnivået til de nye foreslåtte budsjettrammene. Prosessene er i full gang og den økonomiske effekten vil utgjøre kr 74 mill. i 2016.
Rådmannen legger til grunn at organisasjonen kontinuerlig søker nye og forbedrede løsninger i sin daglige drift. Det foreslås derfor et effektiviseringskrav gjennomgående i hele organisasjonen. Dette beløper seg totalt til kr 18,2 mill. og utgjør 0,19 % av brutto driftsramme. Det er foreslått en relativt større andel, 1,7 %, på tjenesteområdene økonomi og personal og organisasjon enn for virksomhetene forøvrig. For skole, levekår og BMU utgjør effektiviseringskravet 0,15 %, barnehageområdet kun 0,1 % og barn og unge 0,4 %.
Ved flere anledninger har rådmannen redegjort for sammenlignbare data knyttet til de ti største kommunene i Norge. Disse dataene viser at Stavangers tjenestetilbud gjennomgående har en høyere ressursbruk enn de fleste andre kommunene. Rådmannen legger til grunn at kommunen tilbyr innbyggerne gode tjenester og at det med andre ord vil være mulig å fortsatt tilby gode tjenester innenfor reduserte driftsrammer.
Stavanger kommune er godt i gang med et omstillingsarbeid innenfor levekårsområdet gjennom prosjektet Leve HELE LIVET. Prosjektet er over i en ny fase, versjon 2.0. Versjon 1.0 hadde hovedfokus på hverdagsrehabilitering. Nå er målgruppen utvidet fra nye brukere til dagens brukere, og satsingsområdene er hverdagsmestring og rehabilitering.
Målet er at flere skal klare seg selv og at en skal gå fra hjelpetjenester til rehabilitering og selvhjelp. Ressursbruken foreslås snudd fra heldøgnstjenester i bofellesskap og institusjon til hjemmebaserte tjenester for å tilrettelegge for denne omstillingen.
ASSS-indikatorene viser at det er fortsatt et økonomisk handlingsrom for omstilling spesielt innenfor tjenesteområdene oppvekst og levekår. Rådmannen vil foreta nærmere analyser og sammenligninger med andre kommuner for å vurdere det helhetlige tjenestetilbudet innenfor disse områdene. Stavanger kommune har en institusjonsdekning som er høyere enn snittet for ASSS-kommunene. I tillegg er utgifter per beboer i bofelleskap psykisk utviklingshemmede høyere i Stavanger enn for snittet i ASSS-kommunene. En vridning fra institusjonsbaserte tjenester til hjemmetjenester, samt reduserte kostnader i bofelleskap, vil kunne gi en besparelse og føre til en mer kostnadseffektiv drift. Det vil også bli foretatt en helhetlige vurdering av tjenestetilbudet innenfor barnehage-området for å vurdere tiltak som kan bidra til en mer kostnadseffektiv drift. Med bakgrunn i dette igangsetter rådmannen en prosess for å kartlegge potensialene og konkretisere fremtidige omstillingstiltak på kr 35 mill. innenfor oppvekst og levekår med virkning fra 2018.
Tabellen viser rådmannens forslag til endringer i budsjettrammene til tjenesteområdene i perioden 2015-2019.
Netto driftsrammer 2015-2019 | Opprinnelig vedtatt budsjett 2015 | Budsjettforslag 2016 | Budsjettforslag 2017 | Budsjettforslag 2018 | Budsjettforslag 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bymiljø og utbygging | Utgifter | 1 068 481 | 1 102 627 | 1 162 640 | 1 187 493 | 1 225 641 |
Inntekter | −1 114 992 | −1 112 837 | −1 131 725 | −1 153 978 | −1 174 476 | |
Netto | −46 511 | −10 210 | 30 915 | 33 515 | 51 165 | |
Kultur og byutvikling | Utgifter | 245 951 | 251 251 | 255 561 | 250 701 | 247 351 |
Inntekter | −46 852 | −46 852 | −46 852 | −46 852 | −46 852 | |
Netto | 199 099 | 204 399 | 208 709 | 203 849 | 200 499 | |
Oppvekst og levekår totalt | Utgifter | 6 572 652 | 6 554 490 | 6 548 540 | 6 576 390 | 6 598 030 |
Inntekter | −1 080 268 | −1 097 406 | −1 099 106 | −1 099 106 | −1 099 106 | |
Netto | 5 492 384 | 5 457 084 | 5 449 434 | 5 477 284 | 5 498 924 | |
Barnehage | Utgifter | 1 366 662 | 1 332 862 | 1 329 812 | 1 315 562 | 1 314 702 |
Inntekter | −221 951 | −231 051 | −231 051 | −231 051 | −231 051 | |
Netto | 1 144 711 | 1 101 811 | 1 098 761 | 1 084 511 | 1 083 651 | |
Skole | Utgifter | 1 855 178 | 1 823 231 | 1 825 331 | 1 825 031 | 1 825 031 |
Inntekter | −309 206 | −312 206 | −313 906 | −313 906 | −313 906 | |
Netto | 1 545 972 | 1 511 025 | 1 511 425 | 1 511 125 | 1 511 125 | |
Barn og unge | Utgifter | 435 431 | 445 031 | 444 531 | 444 531 | 445 031 |
Inntekter | −87 907 | −89 207 | −89 207 | −89 207 | −89 207 | |
Netto | 347 524 | 355 824 | 355 324 | 355 324 | 355 824 | |
Legetjeneste, legevakt | Utgifter | 131 722 | 136 617 | 137 417 | 138 217 | 138 217 |
Inntekter | −36 358 | −33 553 | −33 553 | −33 553 | −33 553 | |
Netto | 95 364 | 103 064 | 103 864 | 104 664 | 104 664 | |
Levekår | Utgifter | 2 706 997 | 2 740 374 | 2 735 074 | 2 776 674 | 2 798 674 |
Inntekter | −419 735 | −426 278 | −426 278 | −426 278 | −426 278 | |
Netto | 2 287 262 | 2 314 096 | 2 308 796 | 2 350 396 | 2 372 396 | |
Stab Oppvekst og levekår inkl. Stab samf.medisin | Utgifter | 76 662 | 76 375 | 76 375 | 76 375 | 76 375 |
Inntekter | −5 111 | −5 111 | −5 111 | −5 111 | −5 111 | |
Netto | 71 551 | 71 264 | 71 264 | 71 264 | 71 264 | |
Rådmann, stab og støttefunksjon | Utgifter | 387 549 | 371 399 | 364 899 | 364 899 | 364 899 |
Inntekter | −79 332 | −79 332 | −79 332 | −79 332 | −79 332 | |
Netto | 308 217 | 292 067 | 285 567 | 285 567 | 285 567 | |
Sum netto driftsrammer | 5 953 189 | 5 943 340 | 5 974 625 | 6 000 215 | 6 036 155 | |
Sum felles inntekter og utgifter | Utgifter | 1 553 176 | 1 772 111 | 1 787 043 | 1 866 848 | 1 932 569 |
Inntekter | −7 506 365 | −7 715 451 | −7 761 668 | −7 867 063 | −7 968 724 | |
Netto | −5 953 189 | −5 943 340 | −5 974 625 | −6 000 215 | −6 036 155 | |
Tilskudd regionale prosjekter | Utgifter | 221 800 | 213 600 | 201 850 | 205 950 | 209 200 |
Lønnsreserven, pensjonskostnader | Utgifter | 283 265 | 437 265 | 437 265 | 437 265 | 437 265 |
Renter og avdrag | Utgifter | 626 740 | 579 898 | 585 890 | 587 675 | 615 062 |
Overf. til investeringsregnskapet | Utgifter | 119 420 | 175 897 | 192 212 | 270 832 | 315 566 |
Øvrige fellesutgifter | Utgifter | 301 951 | 365 451 | 369 826 | 365 126 | 355 476 |
Sum balanserte netto driftsrammer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herav sum brutto driftsrammer | 9 827 809 | 10 051 878 | 10 118 683 | 10 246 331 | 10 368 490 |
Totalt utgjør budsjettert bruttoutgifter hele kr 10,05 mrd. og andelene vises i den grafiske fremstillingen.
I planperioden ferdigstilles flere investeringsprosjekter som medfører betydelige driftskonsekvenser. Samlet utgjør denne veksten kr 249,8 mill. i 2019 og fordeles med kr 180,8 mill. på levekår, kr 50,7 mill. på Stavanger eiendom og kr 18,25 på Idrett, Park og vei.
Driftskonsekvenser av investeringer
Område | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|
Levekår | 28 400 | 39 200 | 158 800 | 180 800 |
Park og vei | 1 700 | 3 400 | 5 100 | 6 800 |
Idrett | 5 125 | 11 850 | 14 050 | 11 450 |
Stavanger eiendom | 11 400 | 41 950 | 42 400 | 50 750 |
Sum | 46 625 | 96 400 | 220 350 | 249 800 |
I denne tabellen vises de totale endringene i nettodriftsrammer sammenlignet med budsjettrammen for 2015.
Netto endringer i tjenesteområdene | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|
Oppvekst og levekår | −35 300 | −42 950 | −15 100 | 6 540 |
Barnehage | −42 900 | −45 950 | −60 200 | −61 060 |
Skole | −34 947 | −34 547 | −34 847 | −34 847 |
Barn og unge | 8 300 | 7 800 | 7 800 | 8 300 |
Legetjeneste, legevakt | 7 700 | 8 500 | 9 300 | 9 300 |
Levekår | 26 834 | 21 534 | 63 134 | 85 134 |
Stab Oppvekst og levekår inkl. stab samfunnsmedisin | −287 | −287 | −287 | −287 |
Kultur og byutvikling | 5 300 | 9 610 | 4 750 | 1 400 |
Bymiljø og utbygging | 36 301 | 77 426 | 80 026 | 97 676 |
Rådmann, stab og støttefunksjoner | −16 150 | −22 650 | −22 650 | −22 650 |
Fellesinntekter/utgifter | 9 849 | −21 436 | −47 026 | −82 966 |
Sum netto endring i driftsbudsjettet | 0 | 0 | 0 | 0 |
De største budsjettøkningene i planperioden fremkommer på levekårsområdet og innenfor bymiljø og utbygging.
Drift av nye bofellesskap som ferdigstille i perioden foreslås finansiert ved oppstart. Dette innebærer økt tjenestetilbud innen bofellesskap ved at blant annet Lassahagen, Austbø, Haugåsveien og Bjørn Farmannsgt ferdigstilles og tas i bruk i løpet av denne planperioden. Samlet øker rammene på levekårsområdet med kr 85,1 mill. i 2019.
Tjenesteområdet BMU øker med kr 97,7 mill. i 2019. Verdibevaring, som er et av innsatsområdene, er prioritert ved at vedlikeholdsbudsjettet til nye bygg er budsjettert i tråd med Holte middels sats og det generelle vedlikeholdsbudsjettet øker med kr 18,2 i 2016, kr 33,2 mill. i 2017 og 2018 og opp kr 43,3 mill. i 2019.
Som følge av endrede og nye brukerbehov i planperioden har rådmannen prioritert å øke tjenestetilbudet på noen områder og dette kommer tydelig til uttrykk i økte utgifter knyttet til investeringene innenfor levekår og Stavanger eiendom. Allerede vedtatte omstillingsprosjekter og innsparingstiltak både fra Handlings- og økonomiplan 2015-2018 og bystyresakene, tertialrapportene, ligger inne med helårseffekter.
I den grafiske fremstillingen videre er prioriteringene innenfor tjenesteområdene kategorisert i 3 grupper: «reduserte utgifter, aktivitet, kvalitet», «økt inntekt» og «økte utgifter, aktivitet, kvalitet». Den tydeliggjør også omfanget av «allerede vedtatte tiltak» og omfanget av såkalt helt «nye tiltak».
En viktig forutsetning for årets prosess har vært at økt brukerbehov kombinert med endringer i befolkningssammensetningen og dermed behovet for endring av tjenestetilbud skulle søkes dekket innenfor de eksisterende økonomiske rammer for 2015.
Figuren viser rådmannens forslag til tiltak på tjenesteområdene samlet, inkludert tiltak under sentrale utgifter i driftsrammetabellen, med unntak av helårsvirkning av lønnsoppgjør 2015, lønnsreserver 2016 og pensjon. Detaljer om endringene finnes under hvert virksomhetsområde.
For 2016 utgjør reduserte kostnader aktivitet, kvalitet kr 185,9 mill., økte inntekter kr 32 mill. og økte utgifter, aktivitet, kvalitet kr 193,3 mill. Samlet utgjør endringene på tjenesteområdene en reduksjon på kr 24,6 mill. i 2016 mens de i 2019 øker med kr 55,4 mill.
Figuren viser nødvendigheten av å foreta omstillinger og reduksjoner i tjenestetilbudet for å kunne møte de økte behovene for nytt tjenestetilbud utover i planperioden.
Alle barn bosatt i fra Stavanger kommune med lovfestet rett til barnehageplass får tilbud om barnehageplass. For 2016 tilsier prognosene at antall barn med rett til barnehageplass synker ytterligere. Likefullt foreslår rådmannen å åpne flere barnehageplasser i sentrumsnære områder for å øke fleksibiliteten i opptaket i tråd med intensjonene i forslag til statsbudsjett
Rådmannen foreslår å opprettholde satsingen på økt kompetanse i Stavangerbarnehagene. Sammenlignet med de andre storbyene har vi fortsatt lav andel barnehagelærere i barnehagene, men generell høy voksentetthet og høye kostnader per barn. I planperioden er det et uttalt mål å øke andelen barnehagelærere mot nivået for voksentetthet snitt i norske storbyer.
Mer effektiv tjenesteproduksjon i framtiden er avhengig av muligheten for å være fleksibel i løsningene av oppgaver. Som vedtatt i Handlings- og økonomiplan 2015-2018 har rådmannen startet opp et arbeid med hvordan en ytterligere kan effektivisere arbeidet innenfor styrket barnehagetilbud. Oppmerksomheten er rettet mot mer effektiv arbeidsflyt og -fordeling i og mellom barnehagene, inkludert spesielt tilrettelagte avdelinger, fagstab barnehage,
Som følge av forslag til ny beregningsmetode for tilskudd til ikke-kommunale barnehager reduseres kommunens utgifter til barnehageformål.
Frem til 2018 vil det bli foretatt en helhetlige vurdering av tjenestetilbudet innenfor barnehage-området for å vurdere tiltak som kan bidra til en mer kostnadseffektiv drift.
I Handlings- og økonomiplanen for 2015-2018 lå det til grunn en opptrapping av reduksjonen i den generelle skolerammen med kr 20 mill. i 2016 og videre i planperioden. Reduksjonen vil bli fordelt på skolene etter vedtatt finansieringsmodell. Elevtallsveksten er ikke kompensert og omgjort i kroner tilsvarer dette kr 0,7 mill.
Rådmannen mener at satsningsområdene for Stavangerskolen, som tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering, vil kunne opprettholdes. Lenden skole og PPT foreslås redusert med kr 3,5 mill. i 2016 og videre i planperioden.
Internasjonalt skolesamarbeid og realfagssatsing på Oljemuseet blir videreført. Satsing på realfag er som et ledd i regjeringens strategi utvidet med en time per uke på mellomtrinnet fra høsten 2016.
SFO-tilbud vil som tidligere år få justeringer i den økonomiske rammen i tråd med endringen i antall barn. Egenbetalingen for barn i SFO økte høsten 2015, og ny økning er foreslått for høsten 2016. Prisøkningen fra 01.08.2016 tilsvarer kommunal deflator på 2,7 %.
Rådmannen foreslår å redusere tjenestetilbudet ved kulturskolen. En reduksjon i aktiviteten til musikkavdelingen på ett årsverk vil gi en innsparing på kr 0,75 mill. Kommunen vil da samtidig få en reduksjon i inntekter fra elevkontingent på omkring kr 0,2 mill. Rådmannen foreslår å øke inntektsbudsjettet ved å innføre egenandel på dirigenttjenester for byens skolekorps, samt øke satsene for elevkontingenter. Kulturskolens inntekter forventes å øke med kr 1,05 mill. fra 2016. Samlet for Kulturskolen utgjør dette en rammereduksjon på kr 1,6 mill.
Rådmannen foreslår å øke ressurser til skolehelsetjenesten i tråd med føringer i statsbudsjettet. Økningen tilsvarer 2,5 årsverk og er planlagt disponert inn mot ungdomsskoleelevene. I tillegg styrkes budsjettrammen til barnevernet i forhold til de senere års økende klientutgifter. Forslaget innebærer forøvrig et betydelig omstillingskrav da klientutgiftene i 2014 og 2015 viser et større merforbruk enn forslaget til budsjettjusteringen innebærer. Et av innsparingstiltakene er å effektivisere driften av Ungbo. Rådmannen legger til grunn at antall plasser ved Ungbo skal opprettholdes, men at hver plass skal drives for en lavere kostnad. Dette tiltaket bidrar også å redusere utgiftene til barnevernet da barnevernet kjøper disse plassene.
Rådmannen foreslår å øke budsjettrammen for å imøtekomme ny akuttmedisinforskrift. Denne skal bidra til at befolkningen mottar forsvarlige og koordinerte akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus. I forskriften er det innført nye krav til organisering av kommunal legevaktordning. Videre foreslår rådmannen å øke tilskuddet til fastleger i tråd med befolkningsveksten. Det foreslås effektiviseringskrav på Stavanger legevakt og samfunnsmedisinsk stab på lik linje med øvrige virksomheter.
Leve HELE LIVET versjon 2.0 prosjektet står sentralt med en rekke andre omstillingstiltak der hensikten er i sterkere grad å vektlegge brukerperspektivet samtidig som det danner grunnlag for effektivitet i tjenesteproduksjonen. Omstillingsarbeidet med sikte på tidlig innsats, forebygging og egenmestring prioriteres. Ressurser skal omprioriteres, fra institusjonstjenester til hjemmebaserte tjenester, og fra hjelpetjenester til rehabilitering og selvhjelp.
Satsingen på Leve HELE LIVET styrkes ved å øke rammene til Hjemmebaserte tjenester, samtidig som det foreslå å redusere antall sykehjemsplasser ved at planlagt avvikling av Vålandstunet fremskyndes.
Rådmannen foreslår også å avvikle en avlastningsbolig for brukergruppen psykisk utviklingshemmede. Nedlegging av en bolig vurderes som forsvarlig ut ifra belegg og kapasitet.
Rådmannen vil i løpet av planperioden jobbe med målrettede omstillingstiltak for en mer kostnadseffektiv drift av virksomhetene i levekårsområdet. Det er allerede iverksatt prosjekt rundt omorganisering av alle bofelleskap i kommunen. Ny finansieringsmodell for bofelleskap er også under arbeid og planlegges innført i 2016.
Mange personer med psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser venter på plass i bofellesskap. Rådmannen viderefører prioritering av nye botilbud i Handlings- og økonomiplan 2016-2019. Mange personer med psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser venter på plass i bofellesskap. Utbyggingsplanene gjennomføres for å redusere køen. Det planlegges oppstart av totalt 5 nye bofellesskap som til sammen gir netto 37 nye plasser, en barnebolig med 4 plasser og dagtilbud for 15 personer. Lervig sykehjemstarter også driften i løpet av planperioden i 2018 og erstatter antall plasser som følge av planlagt avvikling av 3 eldre sykehjem.
Stavanger har en høyere dekningsgrad på institusjon enn snittet for ASSS kommunene. For å kunne møte framtidens økte etterspørsel av pleie- og omsorgstjenester, og sikre en bærekraftig tjenesteleveranse med god kvalitet, er det nødvendig å utnytte handlingsrommet med å iverksette tiltak for å effektivisere hvordan vi leverer velferdstjenestene.
Sosialhjelpsutgiftene og utgifter til omsorgsinstitusjon for rusmiddelmisbrukere foreslås budsjettert på forventet 2015-nivå.
Størrelsen på tilskuddene til institusjonene som er delfinansiert av staten, foreslås økt i tråd med føringene i forslag til statsbudsjett. Dette omfatter Stavanger symfoniorkester, Rogalands teater og Museum Stavanger. Tilskuddet til Opera Rogaland IKS styrkes for komme på samme nivå som tilskuddet fra Sandnes kommune, og midler til Obstfelder jubileet i 2016 prioriteres. Arbeidet med å digitalisere byggesaksarkivene er planlagt gjennomført i 2016 og 2017.
Rådmannen foreslår å starte opp et nytt takseringsprosjekt av eiendommer. Prosjektkostnader er stipulert til kr 15 mill. med fordeling kr 6 mill. i henholdsvis 2017 og 2018 og kr 3 mill. i 2019.
Generelt for planavdelingene legger rådmannen til grunn et effektiviseringskrav på kr 1,3 mill. fra 2016. I tillegg videreføres reduksjonen i tilskudd til Sølvberget KF med kr 1 mill.
Rådmannens forslag innebærer i all hovedsak økt tjenestetilbud i form av at flere nye bygg og anlegg ferdigstilles og tas i bruk. I gjeldende handlings- og økonomiplan vedtok bystyret en opptrapping av vedlikeholdsbudsjettet fra 2016. Vedlikeholdsrammen foreslås økt med kr 18,2 mill. i 2016, kr 33,2 mill. i 2017 og 2018 samt kr 43,2 mill. i 2019. For 2016 vil kommunen motta en tiltakspakke for økt sysselsetting som følge av forslag til statsbudsjett 2016. Rådmannen har foreslått kr 6,75 mill. til dette formålet og som tilsvarer bortfallet av momskompensasjonen for kommunale boliger. Innen Park og vei blir vedlikeholdsbudsjettet redusert med kr 4,8 mill. Idretts- og svømmehallene i Kvernevik og Hundvåg vil fra 2016 ha samdrift og felles vaktmestertjenesten. Tilskudd til større idrettsarrangement foreslås redusert med kr 1 mill. fra 2016. Når det gjelder vannavgiften foreslås denne økt med 5 % og renovasjonsavgiften foreslås økt med 1,5 % fra 2016.
Denne siden ble sist oppdatert 19. September 2016, 09:13.